onsdag 16 mars 2011

HEJ.


Jag lever. Det är knappt. Men jag lever minsann. Har haft några riktigt jobbiga dagar. Lund-resan var en pina. Fy farao. Vill aldrig åka dit igen. Kommer ihåg att det var lite samma visa förra året. 

Nu ska jag plugga biologi hade jag tänkt. Men jag känner mig kletig. Fruktansvärt kletig. Hela hjärnan är en enda smet och kroppen klibbar och jag ser suddigt osv. Fryser dessutom lite smått och mår illa. Funderar på att ta en dusch, men jag vet inte om jag orkar. Huvudet snurrar. Jag måste göra provet imorn. Jag skolkade ju i fredags. Det är ju inget bra menar jag. 



Men jag har skaffat mig ett nytt motto. Eller jag har numera två motton! 

- Nr 1: Ta ingen skit. Det är så jävla sant. Man ska inte ta någon annans skit, man har nog med sin egen. Man ska ju klart behandla folk rätt osv, men man ska då fan inte ta någons skit. 


- Nr 2: Alla är människor. Det är inte svårare än så. Alla är människor. Vissa är har bättre åsikter än andra och vissa har bättre egenskaper. Men alla är fortfarande människor. Små, ensamma människor på olika nivåer i livet. 

Jag har börjat förstå det där snacket om stegar. De finns, stegarna. Jag är så jävla mycket högre än de flesta i min ålder, men det finns ändå många som är över mig. Men det är naturligt att de som är långt ifrån mig, inte kan förstå sig på mig. Möjligtvis de som är över, men de som är under mig kommer aldrig kunna förstå. De måste uppleva. De behöver erfarenheter. Erfarenheter som jag har, men som jag inte borde ha. 

Det finns väldigt många som jag förut har ogillat starkt. Jag har inte sett dem som människor förut. Rasister exempelvis. Men om jag börjar särbehandla dem, så blir jag ju precis som dem. Fast jag är rasist mot rasister. Det är nästan lika illa. MEN att argumentera emot dem och vinna, det är en annan sak. Jag kan dock fortfarande inte säga att jag är bättre än dem, hur mycket jag än skulle vilja, för jag är ju, som alla andra, bara en människa. 


Så. Ett tips till alla er därute. När ni irriterar er på folk, kom ihåg att de trots allt bara är människor. Varken mer eller mindre. Varken bättre eller sämre än du. De försöker bara förstå sånt som de inte kan förstå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar